onsdag, maj 26, 2010

Har jag en brun hårig kvinna?

DN har som tradition att ungefär en gång om året skriva en artikel om särskrivning, en tradition som de dock kunde intensifiera till en gång om dagen tycker jag.

Särskrivningsfenomenet breder ut sig med rasande fart, och vad orsakerna som ligger bakom detta är tvistar de lärde om. Engelska språkets inflytande, SMS:ande och ordprogrammens stavningskontroller pekas oftast ut som särskrivnings-acceleratorer. Det är mycket möjligt. Fenomenet har dessutom fört med sig en lathet eller osäkerhet om hur orden skall skrivas, och då har man en tendens att särskriva hellre än att skriva ihop.

Spelar detta någon som helst roll? Är detta verkligen något att ens höja ögonbrynen mot, är det inte bara något för konservativa språkpoliser att skrika sig hesa över i ett desperat försök att hävda sin existens?

Nja, faktum är att en särskriven text (förutom att ett särskrivet ord plötsligt kan få en helt annan betydelse, se min rubrik) är att den blir hackig och svårare att läsa. När du väl lärt dig läsa, så registrerar din hjärna inte längre bokstav för bokstav då du läser igenom en text. Hjärnan lär sig istället känna igen mönster, och skapar därmed "ordbilder", och på så sätt anpassas hastigheten i ditt läsande. Stöter man då på ett särskrivet ord måste hjärnan registrera detta 2 gånger istället för en, allt för att få ihop sammanhanget. På så sätt blir läsningen både långsammare och dessutom jobbigare att ta sig igenom.

Det finns många exempel på särskrivningar man kan le åt, och att privatpersoner särskriver har jag släppt för länge sedan men det oroar mig samtidigt att särskrivningsfenomenet även börjar sprida sig till exempelvis offentliga utskick ifrån myndigheter och större företag, och även artiklar ifrån de stora tidningsdrakarna verkar ibland vara obefintligt korrekturlästa.

Det tycker jag är allvarligt, det är nämligen just dessa instanser som ska utgöra goda exempel på hur svenska språket används. De ska vara våra riddare som rider i första ledet i kampen för språket.

När ska man skriva ihop och när ska man skriva isär? Regel: Säger du det som ett ord, skriver du det som ett ord. Punkt.

Jag avslutar inlägget med att visa några exempel på hur tokigt det faktiskt kan bli med särskrivningar. De flesta kan man dra på smilbanden åt  men kom ihåg att just detta är ett fenomen som får upphovsmakaren att framstå som lite dum och obildad, vilket väl knappast var meningen.

Jag hoppas innerligt att jag inte skrämt bort någon som brukar kommentera, kommentarer är ju mitt bränsle i bloggandet och de gör mig så glad, särskrivna eller ej.
Och kom ihåg; En skumtomte äter man med glädje, en skum tomte bör undvikas :)

Samtliga bilder är hämtade ifrån den numera insomnade språkvärnarsajten skrivihop.nu

Minns ni den gamla goda tiden då vi inte hade så många sajter i Sverige? Jaså, inte det...



Vad denna butik anser om sina kunder är väl ganska uppenbart...eller?



Hamburgerkedjan Max känner av konkurrensen ifrån sina kollegor och provar därför ett nytt sätt att servera sin mat: Hamburgar-soppa



Sschhh! Väck honom inte, han är full.



Avdelningen "4 bröst är roligare än 2". Ett litet skiljetecken hade gjort susen!




Ja, lite julgodis kommer få dem att prestera bättre!



Varför bli medlem i en dyr datingsajt, då du istället direkt kan köpa din kvinna på Tony's? Till hyrpris dessutom!



Jag vet inte vad man ska säga om detta, men det låter inte barntillåtet...



Japp, en arbetsgivare som dömt mig innan jag sökt, precis vad jag drömt om!




Jo det finns en liten ICA-butik nära mig, de säljer Loka med alla sorts smaker. När kan jag flytta till Enskede?


Favoriten till sist:


Har du en ren bil? Kom hit så grisar vi ner den!

14 kommentarer:

Monique sa...

Heja Alfahannen. Man kan inte säga detta tillräckligt ofta. Och... jag är brunhårig!

Alfahannen sa...

Monique:
Hrrm, raka dina ben innan du uttalar dig, du sticks! :)

B i t t e sa...

Oja, det är hemskt med dessa särskrivningar, precis som du säger så läser man hackigt om det inte är ihop skrivet *s* Håll ihop för bövelen!

Gafflan sa...

Tro det beror på stavningskontroller.
I alla fall så blir det väldigt roliga texter som ibland får helt ny innebörd och mening :D

Alfahannen sa...

Bitte o Gafflan:
Det roligaste som finns är oavsiktlig humor, det klappar mitt hjärta extra mycket för ska ni veta, men det är också lite sorgligt att just detta fenomen breder ut sig snabbt som ett lågtryck under midsommarafton...vi borde vara en aning bättre på vårt eget språk än vad vi faktiskt är.

Eller är det bara jag som är en gammal kuf i vanlig ordning? :)

The Secret Garden sa...

Jag känner mig lite dubbel när det gäller sär skrivningarna. Det är riktigt roligt att läsa dem, ibland vill säga men ofta blir jag också smått irriterad.
Varför är det svårare att skrivaihop än att göra en sär skrivning?
Tänk om även siffror särskrevs...vilken katastrof det skulle bli. Men det är, som alltid, viktigare med matte än med språk och stavning, av någon anledning.

Hasse Heneby sa...

Det som du skrev om att ord som uttalas som ett ord skall skrivas ihop påminde mig om en intressant fråga: Vilket är det korrekta språket?
Är det det skrivna språket eller det talade som är korrekt?
Jag personligen anser att det skrivna språket enbart är ett sätt att dokumentera det talade, men det finns väldigt många som anser tvärtom...

Sjöberg sa...

vad är bäst?
en brunhårig sjuksköterska.
eller
en brun hårig sjuk sköterska.

RoSt sa...

Fullkomligt på din sida, broder Joacim!!!

Kul ibland, men allt oftare sorgligt och till och med aningen bekymmersamt...

Alfahannen sa...

Secretgarden:
Som sagt, en del av dessa lockar onekligen till skratt men för mig fastnar det i halsen efter en stund.

Jag tycker inte heller att det borde vara så svårt att skriva ihop ett sammansatt ord, men verkligheten visar ju onekligen på att det är så.

Drabbar det även siffrornas värld, ja då kan det bli skojigt på riktigt...vilket kaos :P

Hasse:
Intressant frågeställning! Jag är böjd att hålla med dig, amerikaniseringen t.ex som i mitt tycke urholkar vårt språk betydligt är här för att stanna, det är tyvärr bara att gilla läget i det fallet, och då följer det skrivna ordet efter, det räcker med att läsa en sportartikel i vilken drake som helst så inser man utbredningen av detta fenomen.
Men om vi nu följer din tes, och utgår ifrån att man uttalar sammansatta ord som ett ord, varför gör man då inte detsamma i skrift?

Jag får inte ihop det!

Sjöberg:
Ja, jag vet ju vilken av dina alternativ JAG föredrar, men folk har olika preferenser, så är det bara :)

RoSt:
Bekymmersamt var ordet, sa Bull.. :)

Anki sa...

Hmm, min käre make har inte kommenterat? Han har antagligen spräckt en pulsåder någonstans mellan brudbutiken och ståndsträckaren... ;)

Alfahannen sa...

Anki:
Hahaha! Jo, det förvånade mig också, men det är bäst du tittar till honom då, och så kan du berätta att jag nyss fått reda på att ämnet har fått ytterligare en vinkling. Via en Facebook-kamrat fick jag veta att det på Radio Stockholm finns en programledare som särpratar!

Y sa...

Skulle ju ha skrivit en rolig, av stavad kommentar här ;) men får inte till något... Däremot kom jag tillbaks för att tacka. Kämpar ju lite med min yngste som är dyslektiker men ändå har en viss känsla för text i sig. Och måste lämna in mycket skriftligt så här i slutstriden med knäppa gamla skolan. Att läsa hans ger bra exempel på avstavningstänk... och ingen i skolan gitter ju sitta ner och förklara.

Men du gjorde det lätt - säger du det som ett ord, så skriver du det som ett ord. Suveränt, han fattar! För prata kan han faktiskt. Kramen och tacket!

Sussie sa...

Tack för att du lyfte mig! Har haft en bläääääig vecka och behövde läsa något så skojsigt som det här. Älskar särskrivningarnas kraft. Är dessutom hårig eftersom jag inte hinner göra något åt det nu när Eli tar all min tid :) Ses i sommar!