onsdag, april 08, 2009

Pimp it back!!

Idag ska jag oja mig över dagens förfall (ett säkert ålderstecken).

Läser i DN idag att finanskrisen tvingar Hollywood att idissla.
Tanken är tydligen att damma av ett antal 80-talsklassiker och göra nyinspelningar av dem. Generellt har jag inget emot remakes, men tidigare har det oftast handlat om äldre filmer än så. Nu ska man ge sig på ”klassiska” verk som Robocop, Karate Kid, Ghostbusters, Fame, Footloose och Terror på Elm Street, för att nämna några....jag vet inte, jag.

Ska man stå ut med att t.ex. Jonas Brothers gör sina tolkningar av Venkman, Stantz och Spengler i Ghostbusters? Miley Cyrus (Hannah Montana) i Fame? Zac Efron (High School Musical) i Dirty Dancing? Vin Diesel i Robocop? Eller (bevare mig väl) Orlando Bloom i Karate Kid? Dessa exempel ger mig svår frossa och en förnimmelse av att mina ungdomsminnen just blivit kränkta å det grövsta.



"Nobody puts Baby in a corner"


Låt tiden få springa iväg lite till, snälla filmbolagen, innan dessa alster lobotomeras (utan bedövning).

Monique och jag satt i köket ikväll medan Matilda och Ella tittade på Disney Channel i vardagsrummet. Ljudet från TV'n nådde ut till oss och jag slogs av en sak; För att vara Disney är det väldigt lite Disney. Inte en tecknad film knappt. Just då sändes någon komediserie, behäftad med dessa evinnerliga och återanvändbara publikskratt som talar om för oss när något är roligt. Det fanns 3 publikljud; fniss, skratt och gapskratt. De repetitiva ljuden höll på att driva Monique och mig till vansinne. Det är stor skillnad på att titta på en komedi med inspelade skratt jämfört med att lyssna på den från ett annat rum. Prova själva.

Slutligen mitt sista ojande för denna gång;

Kanalen som jag älskade över allt annat för ett antal år sedan. Kanalen som alla skulle ha tillgång till, annars var man lika ute som gabardinbyxor.

MTV

Vilket jävla förfall!

Då spelades musikvideor dygnet runt, med undantag av något enstaka talkshow-liknande program med den underbare Ray Cokes.



Det här är en remake jag kan tänka mig: Ray Cokes på MTV.


Nu spelas det upp de mest pinsamt gräsliga program (vilket i och för sig gäller alla andra kanaler också, ska jag hugga med lien ska jag göra det ordentligt). Pimp My Micro Wave Oven, A Shot In The Neck With Tia osv, osv.......vad fan är detta? En död gris hade kunnat regissera bättre tillställningar än det vi serveras dagligen från denna (en gång i tiden praktfulla) kanal.

Är ålderstecknen väldigt tydliga hos mig? Då kan jag berätta att jag dessutom börjat tycka om mörk choklad och även fastnat för radions P1. Rullatorn väntar runt hörnet....


Dagens limerick:

En mossig major ifrån Boden
skrek till sina mannar; -Metoden
när isen är tunn
och ni bottnar till mun,
är att tugga er fram genom floden!


För övrigt anser jag att Annelie skulle fått en hälsning här men det fanns inte plats ;)

Inga kommentarer: