söndag, december 20, 2009

UFO'n och dragspelande poliser

En härlig och snörik helg med flickorna närmar sig sitt slut. Pulkorna har använts så flitigt att det nästan sprutat eld efter dem i rena friktionsfrenesin.

Ella har börjat visa nya sidor, jag tror hon håller på att lockas över till The Dark Side. Det är främst närmaste systern Matilda som drabbas av hennes skakande och outgrundliga vrede. Själv har jag svårt att hålla mig för skratt, men jag återkommer om min lilla argbigga i ett inlägg längre fram.

Idag sålde jag en mystisk väggplatta (som jag inte blir klok på) i mässing till en dragspelsfantast.
Så här ser den ut:




"I come in peace! Take me to your leader!"

Vad ska man säga om den? Ovärdelig kulturskatt eller 2 kilo dynga? Monique tycker den förevisar ett ryskt UFO (med tanke på den stilistiska hammaren och skäran)

Dragspelsfantasten dök upp i eftermiddags för att betala den udda tingesten. I dörren mötte mig en äldre herre, utrustad med tjusigt skägg och bullrigt skratt.

-Haha!, skrek han när jag öppnade dörren. -Dig känner jag igen! Jag glömmer aldrig ett ansikte, har du stulit en cykel nån gång kanske, hahahaha!

Jag kände igen honom också. En numera pensionerad polis som brukade besöka skolklasser med syfte att berätta om polisarbetet och kanske stävja de ungas spirande kriminalitetsvisioner. Han besökte min klass säkert 3 gånger.

Och nu kände han igen mig...

Ska jag bli smickrad eller orolig? Lade han mitt stiliga anlete på minnet eftersom han redan då under skolbesöken fackat in mig under skurk-kategorin? Jag vågade inte fråga...

Vi samtalade om plattan en stund och jag frågade om han visste var den kom ifrån.

-Inte en jävla aning hahahaha, men jag kunde inte låta bli att köpa den, den ser ju helt sjuk ut! vrålade han. Sedan lutade han sig närmare mot mig och tillade med lägre röst; -Men jag tycker att filuren på den påminner om min svåger, HAHAHAHAHAHA!

Det sista skrattet blåste ur vaxet jag hade i öronen.

Han berättade vidare att han stora intresse i livet var dragspel, och att han både köper och säljer dylika. Jag mindes att jag sålt ett Hagströms dragspel för en tid sedan och nämnde detta för honom.

-Hagströms! Ha! Tacka vet jag Bugari, tonerna från en sådan hade till och med fått Sten Broman att sucka av vällust!

Skön kille!

"Fula fruntimmer är det djävligaste jag vet. Fula fruntimmer som spelar dragspel och tillika joddlar är en treenighet i djävlighet!" Sten Broman


För övrigt anser jag att en del trädgårdsbelysningar borde ha varningsskyltar för epileptiker.

4 kommentarer:

Fredrik sa...

Vilken skön snubbe:)

Västgötskan sa...

Efter att ha läst hela inlägget, fastnade jag för sista raden.

Don´t get me started on the christmas-lights... :-O :-P

oumberligating sa...

Ja, du är bara bäst när det gäller inlägg! Sten Broman gillade jag redan som 10-åring, han sade en massa kul!
Offerkniv ifrån Mayariket var hittade du den? Hoppas du fick bra pröjs? Nu har jag exakt en timme på mig innan den "stora Julbataljen" brakar igång i det Olofssonska hemmet, så den timmen ska jag nu ägna mig åt att önska alla mina gamla och nya Vänner i Bloggvärlden en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Kram ifrån Peter!
Som sagt ha det som bra som det bara går och var rädd om dig och de dina!

Ailas sa...

Ja, du... livet är som en landsväg i Småland; kurvig och upp och ner... (eller om det nu var kvinnan som var det, minns inte riktigt...) :)

Vill passa på att önska dig och familjen GOD JUL samt ett fortsatt gott bloggande och annat trevligt under 2010!

Julig cyberkram/Ailas