fredag, februari 27, 2009

Språkilska

Tidigare idag åkte jag till Netto (för ytterligare en tilläggshandling).
Väl framme vid vid kön till kassan läste jag för första gången vad som stod på en pappersremsa vid kassabandet; "Lägg varorna med streckkoden vänd mot dig, på så sätt hjälper du kassa personalen."

Ja, tänkte jag, är personalen kass behöver den all hjälp den kan få.

Särskrivningar är ett av vår tids värsta gissel i svenska språket. Jag klassas säkert som ordbög, men den titeln bär jag stolt. Jag har inga problem med särskrivningar när det görs av privatpersoner men när det gäller företag och myndigheter tycker jag bestämt man kan begära att det som skall läsas av många skall också vara korrekt skrivet, det handlar ju om att framstå som seriös.

Meningen "Jag har en brun hårig fru" lockar till skratt, men det var knappast det som författaren avsåg med det.

Men för att ni inte ska tänka " Vad är detta för en perfekt jävel?" kan jag ge er en anekdot från min ungdom som visar att jag, trots min påstådda språkkunskap, varit ung och dum en gång i tiden...

När jag var 18 ville jag resa och hälsa på mina äldre bröder som befann sig i England för att etablera ett företag. Tanken var att tillbringa jul och nyår hos dem i Peterborough. Jag beställde biljett till en färja som gick mellan Göteborg och Felixtowe.
Det var första gången som jag reste helt på egen hand och jag var präktigt nervös inför sjöresan, som skulle ta ca ett dygn. Jag bokade billigast möjliga biljett, vilket i princip innebar en träbrits ca 25 meter under vattenytan bredvid motorrummet. Jag delade rum med två fyllon till sjömän som spelade kort, svor och söp hela resan. På samma däck befann sig dessutom ett 50-tal högljudda indier. För att lugna mina unga nerver besökte jag baren under kvällen och stärkte mig med 1 drink eller 7. Sen gick jag till kojs för att sova ut och vakna lagom till ankomsten morgonen efter.

Till saken hör att Nordsjön inte är ett speciellt snällt hav, och sömnen blev det därmed inte mycket av med. Efter sammanlagt 3 timmars sömn gick jag på morgonen sömndrucken ut ur hytten och ställde mig att röka i gången(vilket då var fullt tillåtet). Jag stod utanför damtoaletten. Toalettdörren var märkt med den välkända streckfiguren med kjol, men i det här fallet satt ytterligare ett klistermärke med texten "No smoking" precis över kjolen (men jag visste att det var en damtoalett efter som jag endast sett kvinnor gå in där).

Där stod jag nu rökandes och mådde gräsligt illa, när plötsligt en av de 50 indierna stod framför mig.

Han frågade mig (och då får ni tänka er den klassiska Indisk-Engelskan á la Peter Sellers, birdie nam nam, Dr Bombay); Excuse me sir, can I go in there? Han pekade mot damtoaletten.

Där stod jag, med min femma i engelska, och skulle svara på en mycket enkel fråga. Jag tänkte förstås säga,; "No You can't, it's for women."
Men det som kom ur min mun blev; No You can't, it's for humans."

Precis samtidigt som orden gled ur munnen insåg jag vilken förolämpning jag hävt ur mig, men för sent.....indierns anletsdrag mörknade och han sänkte rösten och väste; "Do You have a problem?"

"No, no" harklade jag och sprang in i min hytt igen och vågade inte lämna den igen förrän vi var framme..

Mina bröder skrattade gott åt mig, särskilt med tanke på hur jag gärna skröt om hur duktig jag var på engelska.

Så kan det gå....jag var en ung och nervös pojk, men det finns ingen ursäkt för Netto och andra att inte korrekturläsa det som ska läsas av oss kunder!

För övrigt anser jag att Pirate Bay-rättegången är högklassig underhållning.

Inga kommentarer: