fredag, april 24, 2009

Beväpnad till näsan...

Barometern har skänkt oss ett nytt ord: Snorattack.
Månne en kandidat till Svenska Akademiens Ordlista (SAOL)?

Att bli nekad sina ciderflaskor på Systembolaget är ju inte roligt, förstås (sen att kunden inte hade pengar är ju onekligen en förklaring), men att därefter ta beslutet att tömma sitt näsinnehåll på expediten känns ju något drastiskt (och inte minst äckligt).

Vinner man knappast något Robin Hood-rykte med, eller hur? Fast å andra sidan, bättre med kroppsvätskor än knivar...

Tidningarna ger oss nya, fantasifulla och lösnummersäljande ord, helst innehållande ”chock”, ”attack” och ”kupp”.

Första gången jag minns att jag stötte på ett av dessa för rubriker konstruerade ord var nog då Aphrodite skulle uppträda för första gången på Melodifestivalen. Kvällen innan framträdandet skanderade löpsedlarna om ”nakenchock”. Det fångade förvisso mitt intresse. Jag tittade på programmet (beväpnad med popcorn) och satt med en mansgrisig förväntan på det syndigaste världen skådat sedan Josephine Baker fick den strålande idén att klä sig i bananer.

Ett riktigt flåsmotiv på tiden det begav sig


Det jag fick se var några högt skurna glittrande ålskinn till klänningar som hade ungefär samma upphetsningseffekt som en restskatt.

Sedan dess har vi blivit mediabombarderade med diverse bröstkupper, stjärtchocker (det har jag också varit med om och det inbegrep en toalett och en hård mage ) och för att inte tala om penisattacker.....

Vårt språk är på glid. Det kanske är som det ska, jag är ju trots allt inget annat än en trött gammal språkpolis som verkar i konstant motvind.

En annan märklig företeelse i det skrivna ordet som dyker upp mer och mer är missbruket av citattecken (”). Tecknen används som namnet antyder till att markera citerad text, eller för att ironisera över ett ord (t.ex Vad ”bra” att du lät dörren stå öppen, så att hunden kunde springa in över mitt nytorkade golv)

Döm om min förvåning då jag på en torgmarknad vid ett fruktstånd möttes av den hurtiga skylten: HÄR HITTAR DU ”FÄRSK” FRUKT.

Exakt vad fan menades med det? Till mig sa det bara att frukten var långt ifrån färsk och att jag borde söka upp något annat stånd om det var färskingar jag var intresserad av....


Dagens Mondegreen:

Artist: Queen

Ursprunglig text: ”Another one bites the dust”

Mondegreen: “Another one rides the bus”

Jaha, där åker en till med bussen....ganska vardaglig företeelse jämfört med att bita i gräset ;) Weird Al Yankovic fångade upp denna Mondegreen och gav ut den på skiva i sin tur. Freddie Mercury lär rotera i sin grav.


För övrigt anser jag att öl skall drickas ur kupa.

Inga kommentarer: