torsdag, april 09, 2009

Blåkulla nästa för mig och Ella!

Skärtorsdag (dock inte Finlands nationaldag som en del fått för sig)! Skinen soler utanför och antalet kärringar i omlopp har dramatiskt ökat under eftermiddagen.

Ella ville givetvis bli en också, och så fick det bli. Matilda som är mer av en godisstrateg och mycket beräknande ringde mig och talade om att hon ämnade gå som påskkärring i 4 stadsdelar för att uppnå optimalt godisflöde. Hennes kompis mamma skulle köra dem i bil på denna ärofyllda kampanj.

-Minikapitalist, sade jag kärleksfullt till henne och lade på luren.

Monique klädde och sminkade Ella till önskad kärring-nivå, och sedan ville hon ge sig iväg. Jag sade till Monique att det var bäst hon följde med henne, men hon kontrade omedelbart med att det var jag som borde göra det, ”Eftersom då är ni ju 2 kärringar i alla fall”.

Jag undrar om man kan få en Nederländska utvisad för insinuanta förolämpningar? Ska kolla med UD.

Men för tillfället nöjde jag mig med att nypa henne hårt i rumpan så hon skrek, och sen följde jag med Ella.

Ellas godisstrategi visade sig vara något udda. Hon ringde på en dörr (medan jag försökte göra mig osynlig mot bakgrunden, vilket var ungefär lika framgångsrikt som om en påfågel hade gömt sig bland ett gäng gråsparvar), och en kille i 20-årsåldern öppnade. Ella stängde på sin obligatoriska inre megafon och skrek; -BUS ELLER GODIS?

Killen stirrade oförstående på henne först, och sa; -Öh är inte det som man ska säga på Halloween?
-OH SHIT MY GOD, skrek Ella med upprörd stämma, JAG MENAR GLAD PÅSK, DIN KNÄPPIS!

Vid det här laget visste jag inte var jag skulle ta vägen, jag skrattade så att jag höll på att ramla i backen. Den unge mannen i dörröppningen tog lyckligtvis hennes något uppkäftiga approach på rätt sätt, och hämtade skrattande lite pengar (hade inte godis).

På det här sättet fortlöpte kärring-trippen (om någon inte hade något att ge stängde hon själv dörren åt dem med ett eftertryckligt HEJ DÅ!), och vi kom hem med en försvarlig mängd godis samt en icke oansenlig summa pengar. Jag frågade Ella vad hon skulle göra med alla pengar, och självklart skulle hon köpa mer godis....

En näpen liten kärring med oanade röstresurser....



Matilda har jag ännu inte sett röken av, men jag misstänker att jag får hämta henne och hennes last med släpkärra ;)

Dagens limerick:

A macho young swimmer named Dwyer,
Really liked playing with fire.
One night in the dark
He swam with a shark,
And his voice is now two octaves higher.

För övrigt anser jag att alla har rätt att vara spyfärdiga av påskgodiset innan måndag.

Inga kommentarer: