söndag, april 19, 2009

Det som göms i snö kommer upp i min skyffel

Städdag på gården med grannarna stod på programmet denna morgon. Fulla av iver och arbetslust var vi kanske inte, Monique och jag, då vi hasade oss ut i solljuset (med bihängande nordpolsvind) för att påbörja göromålen.

Det finns 6 lägenheter i huset, med både fram- och bakgård. En gång på våren samlas vi för att städa bort sommarens och höstens spår av synd och förfall. En uppgift som kräver engagerad personal, och som ger blåsor på händer och själ.

Sjömannen längst upp hade påpassligt innan städdagen mönstrat på en båt i ett antal månader (smart kille). Några av de andra hade bokat in annat, så vi var till slut representanter från 3 hem på gården.

Jag gav mig genast i kast med att hacka bort ogräs från murkanten på tomtens utsida. Det genererade en satans massa skräp, och efter en stund kom Monique med skyffel och samlade upp de gigantiska högar jag lämnade efter mig. Givetvis hittade hon pengar i skyffeln, 2 gånger, då tröttnade jag och ville byta uppgift med henne. När hon gav sig på mitt arbete hittade hon pengar igen, medan jag i min tur hittade en använd kondom, och konfronterades med ett stort antal målsökande pissmyror.

Jag muttrade, men Monique tyckte jag skulle vara glad över fyndet eftersom det betydde att ungdomar fortfarande är ansvarsfulla och praktiserar safe sex. Oh, vad glad jag var....

Vi lekte en stund med tanken att plantera ut lite fler mynt i högarna för att kunna locka ut de ljusskygga barnen (som lagom till dagen oförklarligt drabbats av halsont, fläcktyfus och skörbjugg). Det enda som de lystrade till var ordet korv. I pausen stod grillen på och barnen kom blinkande ut ur sina hålor för att söka näring. Vi trodde att de skulle göra oss sällskap därute i solen, men de rafsade åt sig det nödvändiga och sprang in i den mörka tryggheten igen. Mitt fadershjärta svällde över av stolthet för samhörigheten de visade ;)






Estetik på hög nivå: en Alfahanne och en grill;)


Nu gav vi oss på att rensa ogräs nära rabatterna. Som tur var hade vi med den granne som närmast kan kategoriseras som en avkomma i rakt nedstigande led från Carl von Linné. Med ett öga på sitt eget arbete hade hon dessutom full koll på oss så vi inte satte hackan i något unikt exemplar av snytfibbla eller dylikt. Det som för mig såg ut som ett sorgligt exemplar av grästuva kunde vara en botanisk raritet som jag skulle ge fan i.

Medan vi arbetade tog Evelien med sig laptopen och högtalare ut i trädgården och spelade musik för att trälarna skulle hållas vid gott mod.






Filten användes för att kunna se laptopdisplayen. Själv fick jag ett svårt retrointryck av att det satt en fotograf där med mycket gammal utrustning, medan Ella trodde det var ett spöke...



Med ömmande ryggar och med 14 dammlager över hela kroppen gick vi nöjda in igen för att avsluta dagen med en middag och dusch. Vi har anledning att vara nöjda, trädgården skiner (typ).



Dagens Mondegreen:

Artist: The Rascals

Ursprunglig text: ”You and me endlessly”

Mondegreen: ”You and me and Leslie”

Man kan ju förstå att den stackars flickan sången tillägnas blir förvirrad, då hon i vers efter vers bedyras sångarens monogama och eviga kärlek, men i refrängen får reda på att även någon okänd skummis vid namn Leslie ska vara med på ett hörn.....



För övrigt anser jag att prästkragen jag dödade idag faktiskt såg ut som ogräs!

Inga kommentarer: